Saturday, November 14, 2009

Sumur Iman - Puisi

Dalam kemarau kejahilan panjang,
Tanah taqwa kian gersang,
Alur zikir kering kontang,
Lubuk ratib merekah-rekah,
Menjadi kepingan kufur tak berguna.

Kemarau kejahilan belum tamat,
Panas terik dosa semakin menyengat,
Persis angin makrifat haba yang hangat,
Lalu kulepaskan,
Kuhembus dalam nafas noda berterusan,
Kulihat,
Debu-debu taufiq berterbangan,
Awan rahmat tidak singgah,
Hujan hidayah belum rebah,
Dan aku semakin haus,
Dahagakan seteguk air keampunan.

Lama aku termenung,
Masih di tengah dataran kemarau itu,
Aku hanyut dalam syahdu,
Seraya mencapai cangkul taubat,
Tegak terpacak di balik pohon kering insaf,
Aku nekad,
Mahu menggali sedalam-dalamnya,
Menggali tanah tandus zuhud,
Biar berpeluh dan lelah,
Biar tangis menyapu keringat hitam mazmumah,
Kusembur wangian mahmudah,
Aku istiqamah.

Akhirnya aku terjumpa,
Mata air kasih Tuhan,
Mengalir perlahan-lahan,
Selembut sifat Rahim-Nya,
Sekudus zat Rahman-Nya,
Aku terus menggali,
Kalau-kalau terjumpa mata air lagi.

Nah!
Aku temui,
Mata air hidayah Tuhan,
Semakin deras mengalir,
Hingga memenuhi lubang yang kugali,
Hingga terbentuk sebuah perigi,
Rakus aku hampiri,
Kuceduk dalam khusyuk sungguh,
Dalam tafakur berulang kali,
Kuteguk puas-puas,
Terasa suci dan segar,
Hilang dahaga maksiat,
Nikmat dalam ibadat.

Kini kumiliki sumur iman,
Bukan untuk kusimpan,
Dalam redha akan kuagihkan,
Pada insan yang dahaga sepertiku,
Agar kami saling berkasihan,
Saling berpesan pada kebenaran,
Dan aku tidak akan dahaga lagi,
Walau kemarau masih panjang.

Oleh: Siti Nor Santi
(27/05/09)

No comments: