Sunday, July 4, 2010

First Time Interview

Assalamualaikum ya ahli blog... Tersebut la kisah, lama benor tak update blog. Mu g mana sampai xdang nak update blog? Biaq cik habaqkz mai kat depa depa yang duk tanya cik p mana... Ada ke org tnya? Perasan la tu. Mcm xde je, tp nak citer gok bakpe.

Pada 25 hb 6 yg lalu aku tetiba tergerak hati nak buka email setelah berhari2 ku peram email biar kasi masam. Tut, tut, terkezut monyet bila dapat email aku kena g KL ada sesi briefing and interview satu keje ni. Fikiq punya fikiq rupanya aku ada apply keje tu via jobstreet. Terangsang punya pasal sbb 1st time org pggil utk interview keje maka soknya kelam kabut ribut taufan la aku g beli tiket bas g KL. Galau di hati usah citer la, dah la 1st time naik bas g KL weh...jakun...darat....hahahaha...cun cun bas sampai 2 tingkat tu...hahaha..lagi sekali jakun naik bas 2 tingkat. Maklumlah selama ni biasa naik perahu satu tingkat je.

Menumpang kasih la aku di rumah member kat setapak walaupun sebenarnya berjuta2 tapak. Then, 27 hb aku pun g la kat Plaza Pantai ni. Skema weh, pakai kasut aku. Dah la kasut tu longgar maka aku pun sumbatlah kertas. Jalan mcm robot yang cacat. Bila dah dgr briefing maka hatiku berubah pusing. Cepat2 aku berambus keluar sebelum aku sempat ke sesi interview. Wakakaka...Tak kuasa aku keje nga kampeni ni. Aik nape? Pjg citernya. Malas aku nak burukkan nama kampeni ni. Biar la kampeni tu dgn misinya yng tersendiri lagi unik. Maka, pulang la aku dgn rasa kecewa tanpa sempat ditemuduga. Malam tu aku kembali ke negeriku, Allah Daulatkan Tuanku Sultan Terengganu Darul Iman...

Seterusnya, 30 hb dapat lak kol daripada lagi satu kampeni ni. Yg ni lagi buat aku teruja. Maklumlah dapat interview utk QS kat Bangsar. Maka, sekali lagi aku kena melompat ke KL. Yang ni lagi ngeri, aku datang interview pada 2hb 7. Masuk2 je bilik interview, dia check resume aku. Cina yang interview aku tiba2 tnya aku, apa tu estimating? Aku pun dgn poyo mereka jawapan yang bodoh dan dgn bangga aku jawab "something yang kita ukur dari drawing atau pelan" tapi masa tu sebut dalam broken english la..hahaha.. cina tu pandang aku...dia cakap tu bukan estimating tu measurement. Pulak dah hatiku berkata-kata. Estimating ni benda yang kita ukur tapi kita sekadar anggar secara kasar. Ye la tu engkau. Mana la aku ingat dah 2 tahun aku tinggal sume tu. Then, aku angguk ke la, takkan nak geleng lak dpn cina tu. Pahtu, dia lukis segiempat berserta ukuran, then cina yang interview aku tu cakap, now, calculate this, i nak tau berapa lean concrete, volume of concrete and framework of concrete. Aku dah cuak. Ape mende cina ni? Adoiii...interview ke nak sembelih aku ni. Dahla aku tak study pape ni. Aku pun reka la jawapannya. Reka punya reka, cina tu ckp betul pun u calculate. Aku bangga buat seketika....hahaha...betul gak apa yg aku reka.

Then cina tu bagi aku pelan lak. Dia suruh aku bca drawing la pulak. Ish...menyampahnya aku cina ni. Aku macam kena bakar hidup2...Dah 3 tahun aku tak baca drawing weh. Jangan buli aku! hati ni menjerit ayu...wakakaka...Sejam lebih aku dalam bilik interview nga cina tu. Berpeluh di dalam aircond aku. Tak guna punya orang. kalu tak nak ambik aku keje, jgn buli aku...huhhhhh....serik dah akuu nak g interview lagi...moga2 lepas ni penginterviewer aku orng yang beriman lagi soleh. Kalu aku tak dapat keje QS kat bangsar tu pun aku tak heran la sbb sesi interview aku like a tahi lalat.

2 comments:

Sakura Putih said...

Tak per miss zircon...rezeki Allah ada di mana2..cuma kita tak tahu mana yg terbaik untuk kita..yg penting kita tak boleh duduk goyang kaki jer, msti rajin usaha dan ikhtiar..jalan2Nya akan terbuka untuk kita bila kita berusaha..segalanya adalah milik Allah, tiada apa yg menjadi milik kita, sedangakan mita juga adalah milik Allah..sulamilah setiap pengorabanan dan kerja keras kita dengan kesabaran dan keihklasan hati..

Miss Zircon said...

Sakura Putih, sejak awal pertemuan kita dulu lagi, kata-katamu berupa inspirasi, kata-katamu sekuat besi. Aku bangga memiliki sahabat yang suci hatinya seperti dirimu sepadan namanya Sakura Putih.